Świat w swojej historii widział wiele mód. Niejedna z nich była absurdalna, zdarzały się również “specyficzne” (jak choćby tegoroczny fidget spinner). Niemniej, zdarzają się także i takie, które zdecydowanie poprawiają jakość naszego życia.

Jedną z mód tego typu jest uprawianie sportu. Bycie fit to absolutny hit od kilku lat. Nie da się ukryć, iż coraz więcej osób kieruje się słusznym przesłaniem, że w zdrowym ciele, zdrowy duch. Wśród sportów bijących obecnie rekordy popularności wyróżnić należy z całą pewnością bieganie, ćwiczenia na siłowni, nordic walking, fitness oraz sporty drużynowe. Niestety, wiele osób zaczyna swoją przygodę ze sportem nagle i nie przejmuje się zasadami, które dbają o jakość ćwiczeń. Taka ignorancja nierzadko kończy się urazem i rezygnacją z dalszych ćwiczeń. Jak więc postępować, aby zminimalizować ryzyko odniesienia kontuzji?

Dobre podstawy

Ta porada nie dotyczy w sposób bezpośredni minimalizacji ryzyka odniesienia urazu. W tym akapicie dowiecie się jednak, w jaki sposób sprawić, że wasze niełatwe treningi będą przebiegać w sposób komfortowy. Jeśli więc już zdecydowałeś się na zmiany w swoim życiu, to pierwszą decyzją będzie wybór rodzaju aktywności oraz zbudowanie odpowiedniej motywacji. W tym drugiej czynności pomóc mogą wszelakie internetowe filmiki lub publikacje wydawane przez osoby, które z pełną pasją oddają się ćwiczeniom.

Kolejnym krokiem będzie dopasowanie garderoby do wybranego sportu. Spokojnie, nie musisz od razu wyrzucać wszystkich ubrań! Chodzi wyłącznie o zakup takiego obuwia i odzieży, które wspomogą Twój trening. Dokonaj dokładnego wyboru, ponieważ odpowiednie decyzje znacząco wpłyną na Twoje odczucia w trakcie ćwiczeń. Jeśli wiesz, czego szukasz, zajrzyj na allsports.pl, gdzie z pewnością znajdziesz interesujące Cię modele obuwia i odzieży sportowej. Jeśli nie – skontaktuj się z osobami, które najlepiej znają się na tego typu elementach sportowej garderoby.

rozgrzewka rozciąganie sport freestyle football

Rozciąganie przed i po treningu

Rozgrzewka zawsze była jednym z najbardziej znienawidzonych elementów zajęć wychowania fizycznego w każdej szkole. W końcu po co tracić czas na żmudne przygotowania, skoro od razu można rozpocząć mecz? Po latach wielu z nas docenia wpojenie nam nawyku przeprowadzanie konkretnej rozgrzewki. Rozciąganie przed i po treningu to absolutna podstawa, która pomoże Ci nie tylko w efektywniejszych ćwiczeniach, lecz również zminimalizuje ryzyko odniesienia urazu. Rozgrzanie mięśnie przygotuje je na zwiększone obciążenia, które będą miały miejsce w trakcie aktywności fizycznej. Za to rozciągnięcie po treningu przekaże sygnał o zakończeniu treningu i pozwoli włóknom mięśniowym na stopniowe zmniejszenie gotowości do działania.

Jak rozciągać mięśnie?

Frazą kluczem jest tu rozciąganie dynamiczne. W przeciwności do rozciągania statycznego nie usypia przewodnictwa nerwowego i nie wydłuża mięśnia, przez co nie spowalnia jego skurczu. Jakie więc ćwiczenia dokładnie wykonywać, aby dobrze rozciągnąć się przed i po treningu? Warto wybrać wszystkie formy aktywności fizycznej, które wymagają od nas ruchu – przeskoki, wspięcia, wykroki czy dobrze znane wymachy. Ważne, aby ćwiczenia wykonywane były dynamicznie i, najlepiej, w ruchu. Rozciąganie przed i po treningu w sposób statyczny odchodzi do lamusa i mało który sportowiec decyduje się obecnie na tego typu działania.

rozciąganie rozgrzewka sport football

A może nie warto?

Wiele osób uważa, że rozciąganie się nie spełnia swojej roli. Potwierdzeniem tego typu informacji miałyby być badania doktora Perlesa. Badania objęły 2700 biegaczy w wieku powyżej 13 lat i które tygodniowo pokonywały minimum 15 kilometrów. Badani zostali podzieleni na dwie grupy – jedna z nich rozciągała się przed biegiem, druga zaś zaprzestała tego nawyku. Sam eksperyment trwał 3 miesiące. Wnioski były bezwzględne – ryzyko kontuzji w obu grupach oscylowało w okolicy 16%.

W obecnych czasach panuje przekonanie, że rozciąganie jest praktyką, którą każdy stosuje według własnych upodobań. My jednak jesteśmy zdania, że warto poświęcić nieco czasu na przygotowanie do czekającego nas wysiłku fizycznego.

Artykuł powstał we współpracy ze sklepem Allsports.pl, który oferuje szeroki asortyment dla sportowców – piłki, stylowe ubrania, sprzęt do treningu oraz wiele więcej!

allsports-sport-football-sklep

Wywiad z Pawłem Kotem – „Miałem wiele wątpliwości…”

Robimy to co roku, ale i tak nie wychodzi… Chyba, że..!

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Dodaj komentarz