Make Freestyle ⚽

Sztuczki z piłką dla każdego!

Informacje Zdrowie

12 skutecznych technik ulepszających Twój sportowy poranek!

– Nareszcie piątek! – powiedział Łukasz – wreszcie się wyśpię! Mamo, tato, oświadczam Wam, że nie wstaje przed dwunastą! Proszę mnie nie budzić, muszę odpocząć po całym tygodniu zajęć, zadań domowych i treningów. W końcu trzeba zregenerować ciało przed kolejnym tygodniem usypiania po północy i wstawania przed 7 rano.

Łukasz kładzie się spać po godzinie 2 w nocy przed tym grając kilka rundek w LOLa w przerwach jedząc kupione wcześniej batoniki.

Wstaje o 12 – w południe.

– Oohh. Jeszcze chwilka, tylko 5 minut i wstaje.

Wstał o 13.

– Wreszcie się wyspałem! Teraz mogę działać! Zjem śniadanie, odrobię szybko lekcje i lecę na trening!

Ubrał się. Zjadł. Odrobił lekcje. Poszedł na trening.

Po niecałej godzinie treningu Łukasz czuje się bardzo zmęczony, bolą go mięśnie. Często miewał takie treningi, ale zwalał to na pogodę lub na inne zrządzenia losu.

Wraca do domu niezadowolony z jakości treningu i zastanawia się, co mogło być tego przyczyną.


No właśnie jak myślisz, co może być przyczyną?

poranek


Odpowiem Wam – to sen. Często w rozmowie ze znajomymi słyszę, że śpią krótko, nie dbają o jego jakość, kładą się spać późno w nocy, bo muszą się uczyć. Wkuwają wszystko na pamięć, uczą się niedbale – ja mam na to sposób TUTAJ! Ale nie tylko nauka jest problemem. Przez niewystarczający czas snu w naszym ciele pojawia się znaczący wzrost tętna i poziomu kwasu mlekowego czy też wolniejszy metabolizm glukozy (przemiany cukru w paliwo dla mięśni) a nie jest to pożądany efekt przez sportowców. Problemem jest ich późniejsze samopoczucie podczas dnia, podczas ciężkich treningów. Ja też tak kiedyś miałem – chociaż zawsze spałem te przysłowiowe 8 godzin. Teraz nie jest to dla mnie problem dlatego, że wiem, jak spać aby się wyspać! Jeżeli chcesz dowiedzieć się co robić przed spaniem aby sen był jak najbardziej efektywny i co robić po wstaniu aby dzień był na maksa udany zapraszam Cię do przeczytania 12 sposobów, które pomogą Ci wydobyć ze snu jak najwięcej dobrego!


Rzeczy, które robię przed spaniem:

1. Ciepła kąpiel

Odkręcenie czerwonego kurka zamiast niebieskiego pozwala naszemu ciału odprężyć się i przede wszystkim rozluźnić mięśnie przed spaniem. Pamiętajmy również aby zakończyć kąpiel polewając się wodą o podobnej temperaturze do naszego ciała.

 2. Czytanie książki

Nawet 30 minut przed spaniem warto uspokoić nasze myśli np.: poprzez przeczytanie kilku lub kilkunastu stron książki – dobrze byłoby gdyby była to książka, która nie będzie w nas wywoływać negatywnych emocji tylko taka, która będzie fajnym urozmaiceniem naszego wieczoru – ostatnio do ręki przyszła mi książka, którą poleciła mi moja mama  ,,Teściową oddam od zaraz” – rzadko czytam książki – opowiadania, częściej są to poradniki typu ,,Rusz Dupę”, ale ta szczególnie mi się spodobała!

3. Wyeliminuj hałas i światło

Suszarka, głośna, energiczna muzyka, odgłosy za oknem – warto to wyeliminować zamykając okno, wyłączając powiadomienia z telefonu przynajmniej godzinę przed spaniem, gasząc mocne światło i zastąpić go lekkim i ciepłym lecz nie za jasnym światłem.

4. Kolacja

Najlepiej gdy zjemy ostatni posiłek dnia około 3 godziny przed spaniem – najlepiej żeby kolacja była lekkostrawna, zawierała biały ser, mleko, ryby czy też banany. Pamiętajcie też, że zbyt niska ilość kalorii przyjętych w trakcie dnia również powoduje problemy ze spaniem.

poranek

5. Ekrany

Wiele osób przed spaniem sprawdza Facebooka, Instagrama, Snapa czy też ogląda coś na Youtubie czy serial w telewizji. Podpowiem Wam – nie jest to dobre dla naszego snu i regeneracji. Jasne światło źle wpływa na produkcję melatoniny i w konsekwencji na jakość snu.

6. Trening

Specjaliści z dziedziny sportu zalecają przynajmniej 3 godziny przerwy między treningiem a spaniem. Jak każdy wie treningi pobudzają nasze ciało, a tego wieczorem przecież nie chcemy, co nie?


Rzeczy które robię po przebudzeniu:

1. Szklanka wody

Pierwsze co robię od razu po przebudzeniu to wypicie szklanki wody, która po nocy odpowiednio nawodni nasz organizm.

2. Ścielenie łóżka.

Może to i taki banał, lecz od razu po wstaniu ścielę łóżko, aby potem nie przyszło mi do głowy położyć się na “5 minut”.

3. Lista ToDo

Czyli lista, która zawiera co danego dnia mam zrobić i ile mniej więcej zajmie czasu. Nie są to 3 najważniejsze rzeczy tylko więcej małych np.: napisać wpis na MF o treningach – 1-1.5h, czas na naukę – 1h.

poranek

4. 20-30 pompek

Po tym na rozpoczęcie dnia robię krótką rozgrzewkę i 20 pompek – mówię Wam, fajnie złapać z rana małą zadyszkę, która od razu odciągnie nas od łóżka.

5. Przeczytanie jednego artykułu…

… po angielsku. Ostatnio znalazłem ciekawą aplikację na telefon – Medium – codziennie rano i po południu czytam po jednym artykule z tematu, który mnie interesuje i tłumaczę wyrażenia, których nie rozumiem. Świetne do nauki obcego języka. Pomocną aplikacją jest także…

6. Memrise

Tutaj z kolei uczę się od podstaw języka hiszpańskiego. Zawsze chciałem umieć coś poza angielskim i rosyjskim, a hiszpański jest dobrym wyborem. Postawiłem sobie cel, że w wieku 19 lat pojadę do Hiszpanii na wakacje – fajnie będzie porozumieć się z hiszpankami 😀

poranek


Wiem, że każdy zna kilka z tych punktów, ale ich nie stosuje. Dlaczego? Dlatego, że większość ludzi szuka trudnych, wymyślonych rzeczy, które nie zawsze działają. Po co utrudniać sobie życie? Wprowadź przynajmniej jeden punkt na tydzień i zobaczysz jak zmieni się Twoja jakość snu!

Wpis pisałem z pomocą techniki pomodoro: 25-5-25-5-25-5-30. Więcej znajdziecie w tym artykule!

https://makefreestyle.pl/pl/7-porad-jak-pogodzic-treningi-nauka/

We wpisie wyrażam tylko moje zdanie i moją opinię. Nie jestem ekspertem, jednak wszystko co tu piszę przetestowałem na sobie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *